Ποια είναι τα φυσιολογικά στάδια ανάπτυξης;




Για να μπορέσουμε να διακρίνουμε εάν ένα παιδί αντιμετωπίζει δυσκολίες είναι απαραίτητο να γνωρίζουμε μερικές βασικές πληροφορίες σχετικά με τη φυσιολογική γνωστική και γλωσσική εξέλιξη παιδιών προσχολικής ή πρώτης σχολικής ηλικίας. Εδώ αναφέρονται τα πιο σημαντικά σημεία της ανάπτυξης ανάλογα με τη χρονολογική ηλικία του κάθε παιδιού.


0 - 12 μηνών

  • Εμφανίζονται οι πρώτες λέξεις
  • Οι λέξεις συνήθως αντιστοιχούν σε πολλαπλές έννοιες. Για παράδειγμα, η λέξη "σκύλος" να αναφέρεται σε όλα τα τετράποδα ζώα!

12 - 18 μηνών

  • Οι λέξεις που χρησιμοποιεί το παιδί είναι μικρές χωρίς να είναι απαραίτητα αρθρωτικά σωστές.
  • Το εκφραστικό του λεξιλόγιο αντιστοιχεί περίπου σε 50 λέξεις. Κατανοεί, όμως, πενταπλάσιο αριθμό λέξεων.
  • Οι λέξεις που χρησιμοποιεί αναφέρονται συνήθως σε πρόσωπα, ζώα, είδη διατροφής, σπιτιού ή ενδυμασίας και σε μέρη του σώματος.

2 ετών

  • Κατανοεί απλές οδηγίες
  • Το εκφραστικό του λεξιλόγιο έχει φτάσει περίπου στις 200 λέξεις!
  • Φτιάχνει και εκφράζεται μέσω απλών φράσεων 2 - 3 λέξεων
  • Κατονομάζει οικεία καθημερινά αντικείμενα
  • Κάνει την πρώτη του εμφάνιση το συμβολικό - φανταστικό παιχνίδι. Λέγοντας "συμβολικό παιχνίδι" αναφερόμαστε στο στάδιο εκείνο του παιχνιδιού το οποίο πλέον δεν περιλαμβάνει μόνο τη λειτουργική χρήση των αντικειμένων, αλλά στα αντικείμενα αυτά αποδίδονται άλλες ιδιότητες και λειτουργίες, όπως για παράδειγμα το τουβλάκι που γίνεται αυτοκίνητο ή η κούκλα που πεινάει.

3 ετών


  • Λέει το όνομά του και την ηλικία του
  • Κάνει προτάσεις 3 - 4 λέξεων
  • Ο λόγος του είναι τις περισσότερες φορές κατανοητός
  • Χρησιμοποιεί το εγώ κατάλληλα στον αυθόρμητο λόγο του

4 ετών

  • Ο λόγος του είναι κατανοητός και από τρίτα πρόσωπα
  • Συμμετέχει σε συζητήσεις
  • Απαντάει και κάνει ερωτήσεις
  • Μπορεί να κατανοήσει και να εκτελέσει μια ακολουθία οδηγιών, όπως για παράδειγμα: "Πήγαινε στο δωμάτιο, πάρε την κούκλα σου και έλα εδώ"

5 ετών

  • Το λεξιλόγιό του υπερβαίνει τις 1000 λέξεις!
  • Κάνει προτάσεις στον αυθόρμητο λόγο του με 8 ή περισσότερες λέξεις
  • Έχει σωστή άρθρωση σε όλα τα γράμματα
  • Περιγράφει προσωπικές εμπειρίες που αναφέρονται στο παρελθόν και επαναλαμβάνει μικρές ιστορίες που ακούει
  • Κατανοεί και χρησιμοποιεί σωστά λέξεις που αναφέρονται σε αντίθετες έννοιες, όπως για παράδειγμα: "το τραπέζι είναι μεγάλο", "το μολύβι είναι μικρό"

Σταμπουλάκη Χριστίνα
Λογοθεραπεύτρια
Μέλος του Συλλόγου Επιστημόνων Λογοπαθολόγων Λογοθεραπευτών Ελλάδος
xristinastamboulaki@gmail.com
fb: https://www.facebook.com/logospaiditherapeia

Σχόλια