Πώς μπορεί να ξέρει ένας γονέας ότι το παιδί του είναι έτοιμο για το σχολείο;

  

   Οι μαθησιακές ιδιαιτερότητες του κάθε παιδιού και η πιθανότητα το παιδί αυτό να εμφανίσει μαθησιακές δυσκολίες μπορεί να ανιχνευθεί από το νηπιαγωγείο ακόμη.
   Ποια είναι όμως εκείνα τα χαρακτηριστικά που πρέπει να παρατηρήσει ένας γονέας για να προχωρήσει σε μία περαιτέρω αξιολόγηση από έναν ειδικό;

  • Δεν έχει κατακτήσει ακόμη ή δεν εκφράζεται μέσω ενός λεξιλογίου τουλάχιστον 2500 λέξεων.
  • Έχει δυσκολίες στην κατονομασία αντικειμένων ή κατά τη διάρκεια αυτής ξεχνούν εύκολα κάνοντας παύσεις ή αντί αυτών κάνουν χειρονομίες προσπαθώντας να γίνουν κατανοητοί στο συνομιλητή τους.
  • Δεν έχει "καθαρίσει" η άρθρωσή του, δεν προφέρει σωστά, δηλαδή, οποιοδήποτε γράμμα.
  • Μπερδεύει γράμματα που μοιάζουν ηχητικά στον προφορικό του λόγο, π.χ. "αρκούβα" αντί για "αρκούδα".
  • Αντιστρέφει συλλαβές στον αυθόρμητο λόγο του, π.χ. "στρατατιωτάκι" αντί για "στρατιωτάκι".
  • Κάνει συντακτικά ή γραμματικά λάθη όταν μιλάει.
  • Δε χρησιμοποιεί σωστά τους ρηματικούς χρόνους (Ενεστώτα, Μέλλοντα, Αόριστο).
  • Οι προτάσεις μέσω των οποίων εκφράζεται δεν είναι ολοκληρωμένες σημασιολογικά.
  • Δυσκολεύεται να εξιστορήσει μία βιωματική ιστορία (δεν έχει αρχή, μέση, τέλος). 
  • Δεν έχει κατακτήσει ακόμη τις δεξιότητες του χωρικού προσανατολισμού, π.χ. έννοιες όπως αριστερά, δεξιά, μπροστά, πίσω και την τοποθέτηση του ίδιου του παιδιού μέσα στο χώρο.
  • Δεν κατανοεί ή δεν εκφράζεται μέσω εννοιών που αφορούν το χρονικό προσανατολισμό, όπως τώρα, πριν, μετά.
  • Δυσκολεύεται να ονομάσει με τη σειρά τις μέρες, τους μήνες, τις εποχές.
  • Δεν κατανοούν έννοιες που αφορούν ποσότητες, π.χ. μικρό - μεγάλο ή σύγκριση ποσοτήτων, π.χ. μικρότερο - μεγαλύτερο.
  • Δεν κατανοούν ή δε θυμούνται σύνθετες οδηγίες της δασκάλας ή των γονέων.
  • Ξεχνούν πολύ εύκολα οδηγίες της δασκάλας για το σπίτι.
Αξίζει να σημειωθεί εδώ ότι δεν είναι ανάγκη να ισχύουν όλα τα παραπάνω για να ανησυχήσει ένας γονέας. 
Η έγκαιρη αναγνώριση και αποκατάσταση τυχόν δυσκολιών είναι και η μόνη περίπτωση μειωμένων δυσκολιών στο μέλλον όπου οι απαιτήσεις θα αυξάνουν και μαζί και οι δυσκολίες!


Σταμπουλάκη Χριστίνα
Λογοθεραπεύτρια
Μέλος του Συλλόγου Επιστημόνων Λογοπαθολόγων Λογοθεραπευτών Ελλάδος
xristinastamboulaki@gmail.com
fb: https://www.facebook.com/logospaiditherapeia

Σχόλια