Γιατί η αλληλεπίδραση πρέπει να προηγηθεί της ομιλίας;


 

Κάθε γονιός περιμένει να ακούσει το παιδί του να χρησιμοποιεί λέξεις και προτάσεις. Γνωρίζετε, όμως, ότι ο δρόμος για την επίτευξη της σωστής επικοινωνίας ξεκινάει πολύ πριν τα παιδιά χρησιμοποιήσουν λέξεις;

Για την ακρίβεια, υπάρχει μία αρκετά μεγάλη λίστα "πραγμάτων" τα οποία το παιδί πρέπει να μάθει για την επικοινωνία πριν αρχίσει να επικοινωνεί με λέξεις. Και αυτές οι σημαντικές "προ γλωσσικές" δεξιότητες μαθαίνονται καλύτερα σε ένα πλαίσιο: αυτό της αμοιβαίας αλληλεπίδρασης που έχει το παιδί με τους πιο κοντινούς του ενήλικες. Για αυτό το λόγο, όταν υπάρχει γλωσσική καθυστέρηση σε ένα παιδί, ο λογοθεραπευτής αξιολογεί ταυτόχρονα την ικανότητά του να αλληλεπιδρά με τους άλλους καθώς και αυτές της έκφρασης και της κατανόησης αυτών που ακούει. 




Τι είναι, όμως, αλληλεπίδραση και γιατί είναι τόσο σημαντική;

Από τη γέννησή του, ένα παιδί επικοινωνεί με ηχους, κινήσεις, βλεμματική επαφή και εκφράσεις προσώπου. Δεν συνειδητοποιούν ότι αυτοί οι ήχοι και οι κινήσεις έχουν κάποιο νόημα μέχρι να βιώσουν τη συνεχή απάντηση των ενηλίκων σ' αυτά. Μ' αυτόν τον τρόπο τα παιδιά μαθαίνουν ότι τα μηνύματα που στέλνουν χωρίς λέξεις έχουν κάποιο αντίκτυπο σε άλλα άτομα και αρχίζουν να τα στέλνουν με πρόθεση.

Κάθε φορά που ο ενήλικας απαντά σε ένα τέτοιο μήνυμα είτε λεκτικά είτε μη λεκτικά και το παιδί απαντά πίσω ξεκινάει μία αλληλεπίδραση. Και αυτού του είδους οι αλληλεπιδράσεις αποτελούν τη βάση για την κατάκτηση των δεξιοτήτων συζήτησης.



Τι μαθαίνουν τα παιδιά κατά τη διάρκεια αυτών των πρώτων αλληλεπιδράσεων;

Όταν τα παιδιά έχουν διασκεδαστικές στιγμές αλληλεπίδρασης με τους ενήλικες αρχίζουν να αποκτούν πολλές δεξιότητες που θα τους βοηθήσουν αργότερα να γίνουν καλοί συνομιλητές. Συγκεκριμένα, μαθαίνουν τους βασικούς κανόνες μίας συζήτησης - και όλο αυτό συμβαίνει πολύ πριν πουν την πρώτη τους λέξη. Μαθαίνουν να:

  • Αρχίζουν την αλληλεπίδραση με άλλο άτομο
  • Απαντούν όταν κάποιο άλλο άτομο ξεκινήσει την αλληλεπίδραση
  • Διατηρούν την εναλλαγή σειράς
  • Προσέχουν το συνομιλητή τους
  • Συνεχίζουν τη συζήτηση ο καθένας με τη σειρά του
  • Στέλνουν κατανοητά μηνύματα
  • Διορθώνουν τυχόν παρεξηγήσεις επαναλαμβάνοντας το ίδιο πράγμα με διαφορετικό τρόπο
  • Παραμένουν στο θέμα
  • Εισάγουν άλλο θέμα την κατάλληλη στιγμή
Μπορούμε, λοιπόν, εύκολα να συμπεράνουμε ότι όσο πιο ενισχυμένη είναι η ικανότητα ενός παιδιού να αλληλεπιδρά με ενήλικες τόσες περισσότερες πιθανότητες έχει να επικοινωνήσει χρησιμοποιώντας την ομιλία.

Τι μπορείτε να κάνετε για να ενισχύσετε την αλληλεπίδραση με το παιδί;

  • Βεβαιωθείτε ότι η αλληλεπίδραση είναι ενδιαφέρουσα και διασκεδαστική για το παιδί
  • Απαντήστε με ενθουσιασμό όποτε το παιδί επικοινωνεί με εσάς
  • Διατηρήστε τη συζήτηση όσο το παιδί σας απαντά

πηγή: www.hanen.org


Σταμπουλάκη Χριστίνα
Λογοθεραπεύτρια
M: xristinastamboulaki@gmail.com






Σχόλια