Η καθηγήτρια του Πανεπιστημίου της Αριζόνα Anna V.Sosa συγκρινε την ποσότητα και τον τύπο της αλληλεπίδρασης μέσω παρατήρησης 26 γονέων με το παιδί τους ηλικίας 10 - 16 μηνών σε τρεις διαφορετικές καταστάσεις:
- κατά τη διάρκεια του "κλασικού" παιχνιδιού (παίζοντας με παζλ, σχήματα, κ.λ.π.)
- κατά τη διάρκεια ανάγνωσης βιβλίων και
- παίζοντας ηλεκτρονικά παιχνίδια
Οι ερευνητές σε κάθε συνεδρία παιχνιδιού έκαναν καταγραφή 5 αποτελεσμάτων που αφορούσαν:
- τον αριθμό των λέξεων που χρησιμοποιούσαν οι ενήλικες κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού
- τον αριθμό των λέξεων με συγκεκριμένο περιεχόμενο που χρησιμοποιούσαν οι ενήλικες στο παιχνίδι (όπως λέξεις που έχουν σχέση με ζώα, σχήματα και χρώματα)
- το πόσες φορές τα παιδιά μιμήθηκαν ήχους λέξεων - ομιλίας
- τον αριθμό της εναλλαγής σειράς σε συζητήσεις. Πόσες φορές δηλαδή απάντησε το παιδί ή ο ενήλικας σε κάτι μέσα σε διάστημα 5 δευτερολέπτων.
- τον αριθμό των απαντήσεων των γονέων ανά λεπτό. Αυτό αφορούσε λέξεις ή ήχους που έκαναν οι γονείς σαν άμεσες αποκρίσεις σ'αυτό που τους έλεγε το παιδί.
Αποτελέσματα
Μετά από σύγκριση των αποτελεσμάτων με βάση τα παραπάνω οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι οι γονείς είχαν ανταποκριθεί περισσότερες φορές ως προς το παιδί κατά τη διάρκεια του "παραδοσιακού" παιχνιδιού και της ανάγνωσης βιβλίων και πως παίζοντας με ηλεκτρονικά παιχνίδια οι γονείς:
- χρησιμοποιούσαν λιγότερες λέξεις
- χρησιμοποιούσαν λιγότερες λέξεις συγκεκριμένου περιεχομένου
- έκαναν μικρότερες συζητήσεις
- ανταποκρίνονταν λιγότερες φορές στο παιδί
Επιπλέον, υπήρχαν κάποια επιπλεόν θετικά αποτελέσματα κατά την ανάγνωση βιβλίων. Οι γονείς χρησιμοποιούσαν:
- περισσότερες λέξεις
- περισσότερες λέξεις συγκεκριμένου περιεχομένου
Τι σημαίνει αυτό όμως;
Τα αποτελέσματα αυτής της έρευνας μας βάζει να σκεφτούμε δύο πολυ σημαντικά θέματα.
- Η αλληλεπίδραση με το παιδί είναι πολύ δυσκολότερο να επιτευχθεί με ηλεκτρονικά παιχνίδια
Έχει δοθεί μεγάλη δημοσιότητα στο ότι υπάρχουν πολλά εκπαιδευτικά ηλεκτρονικά παιχνίδια. Παρόλα αυτά η μάθηση ενός παιδιού είναι αποτέλεσμα θετικών κοινωνικών αλληλεπιδράσεων. Ο γονέας έχει πολύ μεγαλύτερη επίδραση στη μάθηση και στην ομιλία ενός παιδιού παρά οποιοδήποτε παιχνίδι.
2. Η ανάγνωση βιβλίων είναι ευεργετική ακόμη και σε τόσο μικρές ηλικίες
Από τις τρεις δοκιμασίες, η ανάγνωση βιβλίων ήταν εκείνη στην οποία παρατηρήθηκε οι γονείς μιλούσαν περισσότερο και τα παιδιά απαντούσαν με λέξεις ή μιμήσεις λέξεων (ήχους). Αυτό σημαίνει ότι η ανάγνωση βιβλίων είναι μια υπέροχη ευκαιρία για εναλλαγή σειράς σε συζητήσεις.
Επίσης, όσο πιο μικρό είναι ένα παιδί όταν εκτίθεται σε βιβλία τόσο περισσότερο ενισχύεται η γλωσσική ανάπτυξη.
Συμπέρασμα
Όταν αλληλεπιδράτε με το παιδί σας στοχεύστε στο να προσέχει περισσότερο εσάς παρά το ίδιο το παιχνίδι. Όσο περισσότερο αλληλεπιδράτε μαζί του τόσο περισσότερο θα ενισχύεται το λεξιλόγιό του και θα αποκτά ποιοτικές εμπειρίες!
πηγή: www.hanen.org
Διαβάστε όλο το άρθρο εδώ
Σταμπουλάκη Χριστίνα
Λογοθεραπεύτρια
m: xristinastamboulaki@gmail.com
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου