Αρθρωτική και Φωνολογική Διαταραχή: χαρακτηριστικά και η σημασία της παρέμβασης




Τι είναι η Αρθρωτική Διαταραχή;

Η φυσιολογική άρθρωση είναι μια σειρά από σύνθετες κινήσεις και απαραίτητη προυπόθεση είναι η επακριβής τοποθέτηση, αλληλουχία, συχρονισμός, ορθή κατεύθυνση και δύναμη των αρθρωτών. Οι αρθρωτές είναι η γλώσσα, τα χείλη, η μαλακή υπερώα και το σαγόνι.
Ενα παιδί λοιπόν με διαταραχή άρθρωσης διαλέγει το σωστό φώνημα αλλά το προφέρει λάθος λόγω ανεπάρκειας του μηχανισμού άρθρωσης. 

Τι είναι η Φωνολογική Διαταραχή;

Είναι μια διαταραχή κατά την οποία εμφανίζεται ένα φωνολογικό σύστημα που μοιάζει με εκείνο παιδιών μικρότερης ηλικίας. Δηλαδή, μια ομάδα ήχων δεν έχει κατακτηθεί σωστά και συνεπώς οι ήχοι προφέρονται λανθασμένα, ενώ δε θα έπρεπε σύμφωνα με τη χρονολογική ηλικία του παιδιού. Απαραίτητη προυπόθεση σ'αυτήν τη διαταραχή είναι να αποκλιστεί οποιοδήποτε ανατομικό ή νευρολογικό πρόβλημα και οι κινήσεις των αρθρωτών και οι στοματοπροσωπικές δεξιότητες να εκετελούνται φυσιολογικά.
Οι δυσκολίες αυτές εμφανίζονται κατά την παιδική ηλικία και μπορεί να γίνουν μακροχρόνιες εάν δεν αντιμετωπιστούν.

Ποια είναι τα χαρακτηριστικά της φωνολογικής διαταραχής;

Το παιδί με φωνολογική διαταραχή μπορεί να κάνει απλοποιήσεις συλλαβών (π.χ.τήρι αντί ποτήρι), αναδιπλασιασμούς συλλαβών (π.χ. τιτί αντί κουτί), αντικαταστάσεις φωνημάτων (π.χ. σάλασσα αντί θάλασσα) κ.ά.

Από ποια ηλικία και μετά απευθυνόμαστε σε λογοθεραπευτή;

Εάν μέχρι την ηλικία των 4,5 - 5 ετών δεν έχει "καθαρίσει" η ομιλία του παιδιού  (εκτός από το φώνημα /ρ/) τότε συστήνεται η αξιολόγηση από έναν ειδικό με σκοπό την πρώιμη αναγνώριση και αποκατάσταση τυχόν δυσκολιών και αποφυγή άλλων.

Ποιες είναι οι συνέπειες εαν δεν παρέμβουμε στη φωνολογική διαταραχή;

Η έγκαιρη διάγνωση και αποκατάσταση των φωνολογικών διαταραχών αποτελεί σημαντικό παράγοντα για την περαιτέρω πορεία του παιδιού και την αποφυγή άλλων δυσκολιών όπως:

  • Χαμηλή αυτοεκτίμηση και προβλήματα στις διαπροσωπικές σχέσεις
  • Προβλήματα συμπεριφοράς
  • Εμφάνιση Μαθησιακών Δυσκολιών στο Δημοτικό (Έχει διαπιστωθεί ότι η ελλιπής φωνολογική ενημερότητα χαρακτηρίζει τους μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες και έχει αναγνωρισθεί ως η κύρια αιτία των αναγνωστικών δυσκολιών και γενικότερα των μαθησιακών δυσκολιών).

Πώς γίνεται η Λογοθεραπευτική Αξιολόγηση;

Ο Λογοθεραπευτής κάνει μία στοματοπροσωπική εξέταση προκειμένου να διαπιστωθεί η καταλληλότητα του μηχανισμού της ομιλίας, η οποία πραγματοποιείται μέσω λεκτικών και μη λεκτικών ασκήσεων.
Επιπλέον, χορηγεί αξιολογητικά εργαλεία όπως η Δοκιμασία Φωνητικής και Φωνολογικής Εξέλιξης με το οποίο καταγράφει το φωνητικό ευρετήριο του παιδιού και διαπιστώνεται εάν αυτό αντιστοιχεί στη χρονολογική του ηλικία.

Πώς γίνεται η παρέμβαση;

Ανάλογα με τα αποτελέσματα της αξιολόγησης ο λογοθεραπευτής θέτει βραχυπρόθεσμους και μακροπρόθεσμους στόχους οι οποίοι μπορεί να περιλαμβάνουν στοματοπροσωπικές ασκήσεις για την ενίσχυση των δομών του στοματοφαρυγγικού μηχανισμού, ασκήσεις ακουστικής διάκρισης φωνημάτων καθώς και ασκήσεις ενίσχυσης της φωνολογικής επίγνωσης.
Όλα τα παραπάνω γίνονται μέσω ευχάριστων δραστηριοτήτων που επιλέγονται ξεχωριστά για το κάθε παιδί.


Σταμπουλάκη Χριστίνα
Λογοθεραπεύτρια
M: xristinastamboulaki@gmail.com

Σχόλια